Lactatele, nelipsite in alimentatia copilului

Lactatele, nelipsite in alimentatia copilului

Lactatele, sursa naturala de calciu, reprezinta o componenta esentiala a alimentatiei copilului. Un pahar de lapte in fiecare dimineata este efectiv o portie de sanatate. Daca micutul se va obisnui sa-si inceapa astfel ziua, pana la masa de pranz va fi asigurat cu cel mai bun „combustibil“ pentru organism si cel mai bun aliat pentru oase si dinti puternici.


Dintre toate produsele naturale, lactatele contin cea mai mare cantitate de calciu intr-o forma usor asimilabila. Pe langa continutul bogat in calciu, laptele are si alti 15 factori nutritivi esentiali care furnizeaza energie dar si suport pentru o dezvoltare armonioasa. Mai multe studii efectuate de-a lungul timpului au demonstrat faptul ca cei mici isi insusesc mai repede informatiile primite la scoala si sunt mai vioi atunci cand meniul lor contine parti echilibrate din cele patru grupe alimentare: cereale, legume si fructe, lactate, carne si peste. Pediatrii chiar recomanda ca un copil sa primeasca zilnic lactate la 2-4 mese, iar legume si fructe dupa dorinta si cat mai multe.

Iaurtul, un derivat al laptelui, se imbogateste prin bacteriile pe care le contine. Acestea nu numai ca predigera proteinele din lapte in forme mai usor asimilabile, dar sunt si ajutoare de nadejde ale tubului digestiv, alaturandu-se intr-un mod fericit florei bacteriene a intestinului gros. Ele ajuta sistemul imunitar sa lupte impotriva diverselor boli, chiar si a unor forme de cancer.

Branza se bucura si ea de apreciere din partea multor copii. Este minunat, pentru ca proteinele pe care le contine sunt de foarte buna calitate, ingloband toti cei opt aminoacizi esentiali, in cantitati proportionale cu necesitatile organismului. In procesul de fabricatie al branzeturilor, compusii din lapte, insolubili in apa (mineralele coloidale – calciu, anumite proteine, grasimile, vitaminele liposolubile) raman si se concentreaza in branza; ca sa faceti o comparatie, ganditi-va numai ca pentru prepararea unui singur kilogram de branza sunt necesari zece de lapte. Zerul capteaza constituentii solubili in apa (lactoza, mineralele si vitaminele hidrosolubile), iar putina lactoza care ramane in branza proaspata dispare si ea prin procesul de fermentatie, in numai cateva ore, transformandu-se în acid lactic. Aceasta este si explicatia faptului ca inclusiv copiii cu intoleranta la lactoza pot consuma branza dulce (proaspata).

Stiai ca…
… bacteriile care formeaza placa dentara sunt realmente ”puse la respect” de branza? Cercetarile efectuate au aratat ca branza stimuleaza secretia salivara, care dilueaza si „spala” zaharul din gura (responsabil de aparitia cariilor dentare), tamponand totodata aciditatea din cavitatea bucala. Adica exact acel mediu in care bacteriile se simt bine, de dezvolta si se inmultesc, favorizand aparitia placii dentare. Caria nu este nimic altceva decat o penetrare a smaltului dentar, prin demineralizarea favorizată de pH-ul acid. Dupa ce ca le vine de hac bacteriilor, branza mai face un bine dintilor aducand mineralele necesare intaririi smaltului: calciu, fosfor, magneziu, proteine. Asadar, obisnuind copilul sa consume gustari sanatoase constand in fructe, legume, iaurt, lapte cu cacao si sandvis cu branza, va asigurati ca isi va dezvolta un sistem osos puternic, incluzand in aceasta categorie si dintii.

Nu stim din ce motive, multi parinti ofera copiilor cascaval sau branza topita, in detrimentul branzei dulci. Este o greseala foarte mare, de pe urma careia copilul are de suferit. Ambele produse nu doar ca sunt inferioare branzei, dar se poate spune despre ele ca sunt si nesanatoase, cel putin pentru cei mici, continand foarte multe grasimi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *